Den Bosch Politiek | Gemeente erkent tekortkoming Veilig Thuis
Gemeente erkent tekortkoming Veilig Thuis
08-november-2024 13:55:18
Leestijd 3 minuten
Kinderen die thuis in een onveilige situatie leven, bijvoorbeeld bij kindermishandeling, kunnen gemeld worden bij Veilig Thuis. Ook andere vormen van huiselijk geweld kunnen hier gemeld worden. De organisatie beoordeelt een melding en bekijkt dan op welke wijze er moet worden ingegrepen. Soms gaat het om advies, maar ook ingrijpen door andere instanties kan dan noodzakelijk zijn. De gemeente Den Bosch valt onder Veilig Thuis Oost-Brabant (VTOB). Op 3 oktober kwam het IGJ (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd) met een rapport dat wettelijke termijnen waarin gehandeld moet worden, niet worden gehaald.
VTOB kijkt na een melding wat er nodig is. Als er sprake is van een (hoog) risico, dan is ingrijpen binnen 24 uur de norm. Meldingen die dringend zijn zouden binnen enkele dagen tot handelen moeten leiden en niet dringende komen na een veiligheidsbeoordeling op een wachtlijst. Specifieke cijfers voor Den Bosch zijn niet bekend, maar voor de hele regio zijn er eind oktober 82 zaken die nog op een beslissing wachten. Daarnaast zijn er nog 44 zaken die al op een wachtlijst staan.
VTOB handelt 62% van de zaken binnen de wettelijke termijnen af. Niet alle meldingen komen bij het VTOB binnen, maar ook bij andere organisaties. Er is niet bekend om hoeveel gevallen het gaat. Binnen de regio is er regelmatig overleg om te kijken wat er nodig is om te komen tot het verbeteren van de afhandeling van meldingen. In perioden waarin veel meldingen binnenkomen, worden minder urgente werkzaamheden lager geprioriteerd zodat medewerkers meer kunnen focussen op de meldingen. In perioden met minder meldingen kunnen dan achterstanden worden weggewerkt. Dit is vooral een korte termijn oplossing.
Voor de langere termijn wordt gekeken of personeel flexibeler ingezet kan worden om zo in te spelen op de fluctuaties in het aantal meldingen. Ook wordt gekeken of de manier waarop een melding wordt afgehandeld kan worden verbeterd.
In het rapport van het IGJ wordt geconstateerd dat de niet alleen Veilig Thuis een probleem vormt. Veilig Thuis neemt een melding in ontvangst en maakt dan een inschatting van het veiligheidsprobleem. Daarbij kan de conclusie zijn dat een ketenorganisatie betrokken moet worden, maar die hebben vaak ook wachtlijsten. Ook is er op sommige gebieden een gebrek aan deskundigheid. Hierdoor kunnen er wel schrijnende situaties ontstaan. Van de 25 regionale Veilig Thuis organisaties lukt het er maar 5 om 80% van de meldingen binnen wettelijke termijn te beoordelen (cijfers 2023).
Veilig Thuis geeft aan dat de situatie nu onwenselijk is. Landelijk werken er 2000 mensen bij Veilig Thuis. De complexiteit van de meldingen neemt toe en helpen bezuinigingen volgens de organisatie ook niet. Ook Veilig Thuis heeft te maken met krapte op de arbeidsmarkt.
Door de stagnatie bij de verwerking van meldingen worden huiselijke problemen vaak erger of soms wordt hulpverlening die er al is stopgezet. Ook bestaat het risico dat meldingen niet meer worden gedaan, omdat een ingrijpen te lang duurt en vertrouwen hierdoor afneemt.
Het IGJ constateert dat de situatie verslechterd t.o.v. 2023. Het IGJ verwacht dan ook dat er een plan van aanpak komt om de meldingen beter af te handelen. Ook gaat de inspectie in 2025 de hele keten van de Jeugdzorg bekijken om zo de knelpunten in de keten zichtbaar te maken.