Er komen steeds meer klachten over te hard en/of onveilig rijdende fatbikes in de stad. Vooral in de Binnenstad en op de Driesprong wordt dit zo ervaren. De gemeente kent deze signalen ook, maar geeft tevens aan dat het lastig is actie te voeren op dit type voertuig.
Het controleren van fatbikes valt onder de reguliere verkeerscontroles en worden als zodanig ook geregistreerd door de politie. Dat geldt ook voor ongevallenregistratie. Naast de controles door de politie is er ook een sprake van meldingen van overlast in de openbare ruimten. In de periode van januari 2024 en juli 2025 waren er 182 meldingen waarin het woord 'fatbike' voorkwam. Voor 1 januari 2024 was er amper sprake van overlast. Deze meldingen gaan vooral over sociale overlast en niet zo zeer over te hard rijdende fatbikes (30% van de meldingen). Deze meldingen vinden over de hele stad plaats, bijvoorbeeld in parken. Er zijn 27 meldingen met betrekking tot de Binnenstad waarvan er 10 over snelheid gaan. Voor de Driesprong gaat het over 4 meldingen waarvan er 1 over snelheid ging.
Als het om regelgeving gaat, is de gemeente afhankelijk van de regels die het Rijk opstelt. In Enschede wil men nu regels in n de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opnemen, maar er zijn twijfels of dit juridisch haalbaar is. De gemeente neemt hierin een afwachtende positie in. Wel kan de politie beschikken over rollentestbank waarmee bekeken kan worden of een fatbike te hard kan gaan. Ook wordt door regering bekeken of er helmplicht kan komen voor minderjarige bestuurders op elektrische fietsen. Mogelijk leidt dit minder gebruik van de fatbike door jongeren.
De gemeente wil niet proactief ouders en gebruikers van fatbikes gaan waarschuwen van het gebruik van dergelijke fietsen. Ze vindt dat ouders van minderjarigen zelf verantwoordelijk zijn voor een waarschuwing van de risico's bij een gebruik van een elektrische fiets. Daarnaast is de overheid deze maand begonnen met een campagne '’t kan hard gaan' en daar sluit de gemeente zich bij aan. Ook kan het opgenomen worden in verkeerslessen op scholen, zeker de scholen die een 'Brabants Veiligheids Label' hebben. Ook verkopers hebben een wettelijke verplichting om kopers van fatbikes te wijzen op de risico's. Als ze dat niet doen dan kan de Inspectie Leefomgeving en Transport al dwangsommen opleggen aan (web)shops.
De gemeente neemt dit onderwerp mee in de reguliere overleggen die er zijn met scholen en schoolbesturen.