Geen AI in mijn leven
08-May-2026 10:07
Leestijd 3 minuten
Fotograaf: Alfred Heeroma (uitsnede) - Bron: Galant
Galant is een vrijwilligersorganisatie in Den Bosch. Ze doen veel voor vrijwilligers en organisaties die met vrijwilligers werken. Past best goed in mijn straatje. In mijn mailbox trof ik een mailtje voor een scan van mijn AI-vaardigheid en daar wil ik wel iets over kwijt.
Die scan gaat over hoe vaardig ik ben met AI. De scan gaat ervan uit dat AI eigenlijk een geaccepteerd fenomeen is, maar in mijn geval is dat juist niet zo. Daar waar ik kan, gebruik ik bewust geen AI. Hoewel AI best functioneel kan zijn, probeer ik elke toepassing waar AI in zit die voor mij geen toegevoegde waarde heeft, te vermijden. Ja ik weet dat als ik een zoekmachine gebruik, ik AI gebruik, dat geldt ook voor mijn spellingchecker en een aantal apps die ik gebruik. In de meeste gevallen een toegevoegde waarde die me helpt.
Maar ik maak geen teksten met bijvoorbeeld chatgpt of afbeeldingen die fictief zijn of films die niets met de waarheid te maken hebben. Dat is ook AI en dat is heel schadelijk voor onze wereld. Met je ogen waarnemen is een van de zes zintuigelijke zaken waarmee we onze omgeving inschatten. Maar wat als wat we waarnemen helemaal niet waar is, verzonnen. Zeg maar bedrog! Nog afgezien dat AI materiaal gebruikt dat door mensen is gebruikt en daar mee copyright schendt, zowel in beeld als geluid (muziek).
Dat is wat momenteel gebeurt. Er wordt net gedaan alsof we ons leven niet meer kunnen plannen zonder AI, we zelf niet meer creatief kunnen (of mogen) zijn. Dat is allemaal niet waar. Ook een vraag of AI werk van ons overneemt? Dat is iets wat we zelf kunnen bepalen. Stel dat je in een sorteercentrum werk hebt voor 100 mensen, maar er zijn maar 70 mensen beschikbaar. Dan zijn er twee mogelijkheden. De eerste is dat je het werk dat die 30 mensen zouden moeten doen, niet meer uitvoert, dus minder sorteert. Als je dat niet wilt, dan kun je AI het werk van die 30 mensen laten doen. Dat is keuze. Maar als je het werk zo gaat inrichten dat mensen bij voorbaat (!) niet meer nodig zijn, dan ben je niet goed bezig.
Als laatste regel in het advies na de scan: "Verdere groei bestaat hier uit het uitbreiden van je toepassingen naar complexere taken en het bewuster en strategischer inzetten van AI in je leven en werk", dan moet ik zeggen dat dit wel een slecht advies is. Het is niet zo dat ik mij moet aanpassen aan AI, maar AI zich moet aanpassen aan mij.
AI neemt een enorme vlucht. Het klinkt allemaal heel mooi, maar men vergeet dat hiervoor heel veel datacentra nodig zijn. Datacentra die vragen om stroom, die dan niet meer beschikbaar is voor mensen. Het vraagt om water, dat een negatief effect heeft op het milieu. Je kan dan wel zeggen dat die centra energie- en waterzuiniger worden, maar geen datacentra is gewoon beter.
Dus hoe goed bedoeld ook, zo'n AI scan is een list en bedrog waarin al geaccepteerd wordt dat bigtech de volgende stap in ons leven mag zetten. En dan verbaasd zijn dat de wereld langzaam (of eigenlijk best snel) naar de knoppen gaat.
Dus beste Galant: jullie academie die gratis beschikbaar is voor vrijwilligers in het het jaar van de vrijwilliger, is een prima initiatief, maar denk daarbij wel goed na wat jullie daarbij aanbieden. Een beetje moreel en maatschappij kritisch mag best.
Auteur: Alfred Heeroma
184 keer werd dit bericht gelezen

